Indrukwekkend Cambodja en paradijselijk Koh Samui - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lotte Houwelingen - WaarBenJij.nu Indrukwekkend Cambodja en paradijselijk Koh Samui - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lotte Houwelingen - WaarBenJij.nu

Indrukwekkend Cambodja en paradijselijk Koh Samui

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

07 Juni 2009 | Thailand, Bangkok

Hallo hallo!

In een week tijd is er toch weer een hoop te vertellen! Zoals jullie weten ben ik voor een kleine week naar Cambodja gegaan met Eli en Haley. Na een waanzinnige nachtrust en ontbijt in het Juliana Hotel in Phnom Penh zijn we met de vader van Eli een scooter gaan huren bij Lucky Lucky om naar het S21 museum te rijden. Bij de scooterverhuurder aangekomen bleek dat ze alleen maar manual scooters te hebben ipv automatische. Concreet betekend dit dat je met je voet dus opeens moest gaan schakelen... Naar onze mening een prima uitdaging dus gingen we al snel met goede moed op pad op zoek naar het S21 museum. Om even een indruk te geven: er zijn GEEN verkeersregels in Phnom Penh behalve dat rood enigzins betekend dat je moet stoppen (maar ook deze regel wordt zeer regelmatig ondermijnd). De meeste mensen rijden op de rechter baan, maar ook dit wordt vaak aan de laars gelapt. Kruisingen zijn helemaal hilarisch. Degene met de meeste lef en toeter heeft soort van voorang... Dit geeft wel erg bijzondere situaties. In vergelijking met Chiang Mai nog een paar tandjes chaotischer!

Na weer de nodige malen volledig te verdwalen vonden we het museum. Dit was echt een heel indrukwekkende ervaring. Je komt een soort van schoolplein op waar nog de rekstokken van vroeger gewoon stonden, maar intussen is alles wel helemaal omheind met prikkeldraad en liggen er 14 graven midden op het 'schoolplein'. Deze graven zijn van de 14 laatste mensen die de martelingen van de Khmer Rouge niet hebben overleeft in S21. De hele plaats maakte me echt ontzettend misselijk. In het A-gebouw zagen we de kamers waar gevangenen werden gemartelt met alle martelwerktuigen en fotos van de laatste 13 mannen en 1 vrouw. Dan gaan echt de ijskoude rillingen over je rug. Dit gebouw was gekozen als martel gebouw omdat er glas voor de ramen zat die de noodkreten van de gemartelden enigzins smoorden. Dan buiten gekomen zie je een grote houten constructie staan die heel vroeger gebruikt werden voor gymnastiek, maar in de tijd van de Khmer Rouge werden hier mannen en vrouwen aan gebonden voor ondervraging. Wanneer zij dan niet juist antwoorden werden ze ondersteboven gehangen totdat ze bewustzijn verloren en werden dan in een koude bak met lijkwater gedompeld zodat ze weer 'wakker' schrokken om als volgt door te gaan met de ondervraging. Dit is dan nog maar een van de vele verschrikkelijke martel methoden die werden toegepast. In de andere gebouwen waren de klaslokalen omgebouwd tot hele kleine cellen voor degenen die moesten wachten tot de volgende verhoring of excecutie. Ze hadden voor deze klaslokalen prikkeldraad gespannen om zelfmoord te voorkomen (dan konden ze niet van 1 of 2 hoog springen). In 1 van de gebouwen hadden ze veel fotos opgehangen van gevangenen en ook na-martel fotos. Echt schokkerend. na dit bezoek zijn we naar de killing fields gegaan waar we alle massagraven zagen. Overal lag er kleding van de lijken die ze ontkleedden na de opgraving. Ik zag ook nog een tand liggen en soms hadden we het gevoel dat we letterlijk over iemand zijn lichaam liepen. Ook allemaal heel verdrietig om dat zo te zien. In 1 gebouw hadden ze de schedels opgestapeld als nagedachtenis van deze verschrikkelijke periode. Hier wordt je toch wel even stil van. Foto's en films kunnen dat toch niet zo goed vastleggen.

Het verkeer in Phnom Penh zet dan wel weer even je beide benen op de grond. We hebben zelfs nog een toeristenaanslag gekregen: Gewoon omdat we er niet aziatisch uitzagen langs de kant gehaald door de politie voor eigenlijk geen reden: eerst omdat k zogenaamd ergens gestopt was waar het niet mocht (..) toen omdat ik door rood was gereden (??) en als volgt omdat ik niet de juiste papieren zou hebben (?????). Goed, de 'boete' begon met 50 dollar, maar die heb ik toch terug weten te brengen naar 10.. Nogsteeds een beetje zuur, maar volgens de betreffende agent waren we opeens dikke vrienden en als ik ook maar ergens problemen mee zou hebben zou ik altijd bij hem langs kunnen komen (.....). De volgende dag, woensdag, zijn we in de ochtend naar de russiche markt gegaan waar we leuke souvenirs hebben gekocht voor het thuisfront en onze spullen gepakt om door te reizen naar Siem Reap. Voor we net de bus in wilden gaan begon het waanzinnig te storten en binnen een uur stonden alle straten blank en waren we bang dat we de bus niet meer zouden kunnen bereiken door alle wateroverlast! Gelukkig waren we goed op tijd en na een busreis van zon 8 uur kwamen we in Siem Reap aan. Mijn tas had in soort van een plas vis gelegen, dus die stonk echt waanzinnig, maar al snel zaten we in een prima hostel, Siem Reap Riverside. Hier een dvdrecorder gehuurd en een lekkere friendsavond gehouden!

De volgende ochtend stonden we alweer om kwart voor 5 naast ons bed om naar de tempels van Angker te gaan. De zonsopgang bij Angker Wat was echt helemaal waanzinnig en om met zon uitzicht je ontbijtje te nuttigen is echt helemaal subliem! De tempels van Angkor zijn echt niet te beschrijven zo waanzinnig! Wat een architectuur en vakmanschap is daar aan te pas gekomen! Pap, ik denk dat dit ook echt aan jou besteed zou zijn geweest! Achter elke tempel een ander verhaal en toch allemaal gebouwd zodat de betreffende king zijn macht kon tonen. Echt een ervaring! Smiddags een klein tukje gedaan en erna richting de oude markt waar we weer ons hart konden ophalen aan leuke cambodjaanse spulletjes en mensen! Wat een waanzinnig vriendelijke mensen ondanks wat ze de laatste decenia hebben meegemaakt... Savonds naar ontzettend leuke clubs gegaan met onze nieuw gemaakte vrind Joe uit Amerika. Naar een club gegaan waar we krokodillen hebben gevoerd! Echt super top allemaal!

Vrijdag ochtend bijna onze bus gemist die alweer om 7 uur voor ons klaar stond. Snel alles ingepakt en naar de boarder gereden. Deze bus was zo krap dat ik niet eens mijn benen kwijt kon voor me! Haha ook echt wel weer een beleving. De boarder ging echt soepel en al snel zaten we in een geriefelijk klein busje naar Bangkok. 12 uur na vertrek uit Siem Reap kwamen we aan op de plaats van bestemming en hebben we een top hostel geboekt op Khao San Road. We dachten dat we wel moe zouden zijn van de reis, maar daarentegen voelden we ons prima fit en lagen we gisterochtend om 11 uur in bed... Gister, zaterdag, een vlucht genomen naar Koh Samui waar we nu echt in een super super hotel verblijven: Secret Garden. Na 10 uurtjes slaap hebben we vanochtend genoten van een top ontbijtje aan het strand! Echt een klein paradijsje hier! Ik zal snel van al deze gebeurtenissen fotos plaatsen, maar k ga nu eerst lekker ergens lunchen met Eli en Elly! Echt, van dit eiland wordt je echt helemaal gelukkig!

Afgelopen week hebben we echt extremen meegemaakt. De luxe van Koh Samui in vergelijking met de armoede in Cambodja is echt bizar. Beiden zeker de moeite waard!

Tot horens allemaal! Elise, succes met het wachten op de uitslagen..

• 07 Juni 2009 - 17:52

Inger:

Ha die Lotte!

Indrukwekkend zeg wat je allemaal hebt gezien en meegemaakt. Zit je nog niet vol van die avonturen? Hoop dat er nog genoeg plek over is voor alles dat nog gaat komen! Veel plezier, geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende verhaal.

x Ing

• 07 Juni 2009 - 18:45

Elise:

Bedankt! Het wachten is veel spannender dan de examens zelf;) Leuk om je belevenissen te lezen!

• 07 Juni 2009 - 18:46

Annelies Griffioen:

Hoi Lotte,
    wat een ervaringen. die pakt niemand je meer af!

• 07 Juni 2009 - 19:54

Heleen:

Lief Lotje, M'n hart klopt toch wel een beetje sneller na het lezen van je post! Cambodja was wel heel heftig hé? We zijn net terug van een mooi weekendje Ameland, de Thaise temperaturen missen we hier wel een beetje. Denk je de mensen van de Erasmus nog te ontmoeten in Laos? Groetjes aan je reisgenoten en geniet deze dagen nog even van de luxe voordat je de 12de naar Laos vliegt! HEEL VEEL LIEFS!!!!!

• 08 Juni 2009 - 05:52

Margriet:

Lieve Lotte, wat een verhalen heb jij te vertellen zeg!! Erg leuk om te volgen! Goede reis verder, Margriet

• 08 Juni 2009 - 06:25

Marlies:

Ha lieverd, wat een verhaal weer. Koert en Margreet vonden de killing fields ook verschrikkelijk, het is echt ongelofelijk wat daar allemaal is gebeurd...

Veel plezier en geniet van de paradijselijke omgeving!!

x Marlies

• 10 Juni 2009 - 06:13

Lotte:

Ook hier zitten de fotos chronologisch niet helemaal lekker. De eerste drie fotos horen de laatste drie te zijn.. Vers van de pers gisteravond genomen toen we met de nachttrein naar Bangkok zijn gereisd.. Zoals jullie zien in de tussentijd ook nog een mooi fullmoon feestje gehad op het eiland Koh Phagnan! Nu twee dagen in Bangkok voor ik verder reis naar Laos!

Xx Lot

• 10 Juni 2009 - 10:01

Val:

Het ziet er echt heerlijk uit! Je doet echt al zo ontzettend veel in die paar weken. Echt zo gaaf en super leuk al die foto's . Hier gebeurt er niet veel. Het mooie weer is weer even voorbij. Ik ben aan het aftellen, maar ben blij dat je al veel nieuwe matties hebt gemaakt ;-)

Dikke x en mis je!

Val

• 12 Juni 2009 - 01:05

Caroline:

Ik heb al een paar keer gereageerd, maar zie het niet in je blog verschijnen, misschien doe ik iets fout. Maar.. als het dit keer werkt; we leven met je mee en vinden het leuk om zo met je mee te reizen

• 13 Juni 2009 - 13:22

Lottie!!
    Wat een super verhalen, avonturen en foto's!! Een totaal andere wereld! Echt heel erg leuk om te zien!
    Ik ga hier vrolijk verder met het schrijven van m'n scriptie..:( Heel veel plezier en geniet er elke dag van!!

• 13 Juni 2009 - 13:22

• 13 Juni 2009 - 13:23

• 13 Juni 2009 - 13:25

Joyce Kooij:

Hihi, ik heb hier geloof ik ook een probleem met m'n reactie plaatsen...
    I'm sorry!
    xx

• 21 Juni 2009 - 16:40

Arlette:

Heftige foto's Lot.. die killing fields moeten een ongelofelijke indruk gemaakt hebben. Gelukkig zie ik ook veel foto's van een Lotte die zich heeeeel erg goed weet te vermaken ;)

Liefs!

• 22 Juni 2009 - 08:26

Evelien:

Hai Lot, Wat een verhaal! Ik heb net ontbeten en tijdens het stukje van Cambodja killing fields etc. voelde ik mijn maag ook een beetje omdraaien, maar dat kwam weer goed bij het tweede deel van je verhaal! Geniet daar hartstikke veel van je reis. Ik stuur je deze week een mailtje. XXXX Eef