Te land, te zee en zometeen in de lucht! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lotte Houwelingen - WaarBenJij.nu Te land, te zee en zometeen in de lucht! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lotte Houwelingen - WaarBenJij.nu

Te land, te zee en zometeen in de lucht!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

11 Augustus 2009 | Thailand, Bangkok

Hallo hallo!

Na alle verslagen van al mn avonturen begint dan het eind in zicht te komen. Met nog maar anderhalve week reizen in het vooruitzicht begin ik Azie nu al te missen. Sinds het vorige verslag zijn Valari en ik van Koh Phi Phi naar Koh Tao gereisd en vanuit hier weer doorgereisd naar Bangkok waar we nu verblijven.

De reis van Koh Phi Phi naar Koh Tao was erg enerverend. De avond voor vertrek waren we er al achter gekomen dat door de hoge golfslag Long Beach niet bereikbaar was voor taxiboten: voor dat biertje en thaiboxen moesten we toch wel een eindje lopen door de bush bush in het pikkeduister! Gelukkig was de golfslag de volgende ochtend ietsje afgenomen waardoor we niet met backpack (of met mannen met onze backpack :D) en al heuvel op en heuvel af hoefden te lopen. Na een wat ruige instap en een lekker klotsend ritje kwamen we bij een grotere boot aan waar we mee naar het vaste land zijn gevaren (grote golven = grote zeeziekte aan boord = kotsend babietje..). Hier op een prima bus gestapt en naar de volgende boot gereden aan de oostkant van Thailand. Hier kwamen we op een soort van vrachtboot terecht waar we allemaal een super super super smal plaatsje hadden om te 'slapen': smeuige matrassen, zeer laag plafon waardoor je gebukt door het ruim heen moest en een gevoel alsof je met zn allen stiekem n land in moest.. Gelukkig bleek het dat we 3 plaatsen naast ons vrij hadden waardoor we wat ruimer konden liggen (nogsteeds niet superruim: 10 cm vrij aan beide kanten met de volgende persoon). Op de valreep moest er nog een Thai aan de andere kant van de boot gaan liggen waar het echt te krap was, dus die toch maar uitgenodigd om naast me te komen liggen (...). Bleek toch elke keer verassend te zijn om hem te zien elke keer als k mn ogen ook maar een beetje open deed!

Op Koh Tao aangekomen een prima hostel gevonden en op Koh Tao weer heerlijk ontspant op de stranden. Hier hebben we een wat betere duiken gemaakt dan in Koh Phi Phi (hoe kon t ook anders ;)). Koraal was helemaal fantastisch om te zien ook al waren er veel duikers in de weer op de duiksites. 'S avonds nog Big Bird tegen gekomen zonder kostuum van Sesamstraat! Hij heeft ons nog wat Big Bird pasjes geleerd (jaja, je zou t niet zeggen, maar die bewegingen hebben hun eigen choreografie) en ons geintroduceerd in de wereld van de 'ladyboy Cabaret'. De mensen die ooit eens in Thailand zijn geweest, zullen wel bekend zijn met de therm ladyboy, maar voor degenen die dat niet zijn zal ik het even kort uitleggen. In het oude Thailand werd homofilie niet geaccepteerd binnen de maatschappij waardoor sommige mannen zich gingen verkleden als vrouwen (dit werd dan weer wel geaccepteerd). Deze mensen worden dus tegenwoordig 'ladyboy' genoemd. Nog steeds zeer veel ladyboys aanwezig ondanks dat homifilie tussen mannen wel meer geaccepteerd is. Sommige mannen verkleden zich ook gewoon omdat ze t leuk vinden (..) (bron: Hong, thaise gids van de eerste maand). Het is dus ook heel normaal om ladyboys op straat tegen te komen, om erdoor gemasseerd te worden, om er door bediend te worden in een restaurant, wat dan ook. Zo is er op Koh Tao dan ook een cabaret dat opgevoerd wordt door ladyboys: Tina Turner, Whitney Houston en liedjes als 'I will survive' en 'I did it my way' passeren in vol ornaat de revu. Dan zijn het alleen nog maar de armen die verraden dat het man is (misschien ook daarom dat ze Val en mij hier nog wel eens aan willen spreken met 'Sir'...).

Een dag hebben we scootertjes gehuurd waar we de flink beroerde wegen van Koh Tao hebben verkend. Natuurlijk een uitdaging op zich en je komt op deze manier wel echt op de onverwacht leuke plekjes! Al moet ik eerlijk bekennen dat we toch niet de heuvel van 50 procent durfden te nemen; lopend was het al haast geen optie (slippertjes uit en gaan)!

Na een prima busreis zijn we een aantal dagen geleden aangekomen in Bangkok. Een stad waar ik toch al menigmaal een avond heb doorgebracht, maar nooit echt de sightseeing heb gedaan. Een mooi moment zo aan het einde van mn reis om dat toch eens te gaan doen! De eerste dag hebben we een tuktuk geregeld die ons een (mid)dag zou rondleiden door Bangkok. Spotgoedkoop, maar daar staat dan wel tegenover dat we even langs een paar shops moeten gaan waar hij dan commissie voor krijgt. Prima, met een maximaal aantal 'coupon-stops' van 2 zaten we voor 20 baht (zo'n 40 eurocent) voor een hele middag onder de pannen! Eerste stop was een tailor waar Valari een paar mooie pakjes aangemeten heeft gekregen en ik voor de bijl ging voor een mooi jurkje.. Verder nog langs de 'reclining budha' gereden; GROOOOOOOTE VOETEN (en rest natuurlijk ook) en naar een zilvermarkt gegaan. Hier waren onze eksteroogjes toch niet helemaal ongevoelig voor... Natuurlijk zijn we ook langs wat andere tempels gegaan met met name erg oude boedhas. 'S avonds toch nog even een biertje meegepakt op Koh San Road.

De volgende dag alweer vroeg uit de veren! Om 7 uur wilden we graag gaan fietsen (...) door Bangkok. Onder begeleiding van een local en een Nederlander zijn we door alle (zo voelde het in ieder geval) nauwe en schattige straatjes van Bangkok gereden; Door iemands achtertuin, door een marktje, door een soort van bos en langs veel tempels natuurlijk. Dit deden we op de stoep (heuveltje op, heuveltje af), tegen het verkeer in en kriskras door het verkeer heen. Helemaal te gek! Op die manier zie je echt wat meer van Bangkok. Dwars door Chinatown naar Siam Garden waar we op een smal betonnen weggetje doorheen fietsten. Toch nog wel een kunst gezien dit weggetje een flink stuk boven de grond liep (beide kanten risico op een anderhalve meter val :)) Sommige stukken per boot afgelegd waardoor we een wat beter beeld kregen van alle waterwegen door Bangkok heen (het voeren van heilige vissen en alle andere dagelijkse gang van zaken). Ontzettend leuke ervaring en ook echt helemaal aan te raden voor wie eens in Bangkok is (www.covankessel.com). S middags nog een fitting gehad bij de tailor en erna een bioscoopje gepakt (jaja, ook dat is hier gewoon mogelijk! G.I. Joe bleek gelukkig niet een al te hoog Transformer gehalte te hebben).

Ook de dag erna waren we om 7 uur alweer gereed om naar de floating village te gaan. Met een bootje door een markt van bootjes en standjes aan het water was een beetje het principe. Blijkt wel dat dit zon ontzettende trekpleister van toeristen is, dat het gewoon een floating market is gericht op alleen maar toeristen (de standaard toeristische prullaria, fruit en natuurlijk drink standjes). Toch weer een ervaring rijker! Vandaag lekker uitgeslapen en naar de Grand Palace geweest. Veel goud, veel sculpturen en toch wel indrukwekkend. Zojuist heerlijk gepamperred voor onze laatste dag in Bangkok: lekkere massage, manicure en pedicure en Valerio een nieuw Thais kapsel! Dag kan niet op! Zometeen vertrekken we naar het vliegveld waar Valari vertrekt naar Frankfurt voor een paar daagjes en ik vertrek naar (jaja...) Egypte! Vandaag dus ook voor mij mn laaste dag Azie.... Heel gek gevoel.

Ow ja.. en Egypte?? Ik wilde eerst nog gaan duiken op de Fillipijnen, maar door de huidige tornado's, aantal dodental en de weersvoorruitzichten toch niet echt ideaal. Zuid Maleisie was mn tweede optie, maar ook hier geven ze behoorlijk wat onweer op.. en ja, de rode zee staat toch wel bekend als een waanzinnige duiklocatie, dus dat wil ik toch wel graag met eigen ogen zien! De tijd is gevlogen, zie jullie allemaal snel...

Liefs ook van Val

• 11 Augustus 2009 - 13:49

Arlette:

Wauw! Wat is de tijd hard gegaan zeg! Als je Azie gaat missen is dat alleen maar een teken dat je het ontzettend naar je zin hebt gehad! Veel plezier in Egypte en zien we elkaar snel weer eens dan (na mijn vakantie dan)?
    Liefs Arlet

• 11 Augustus 2009 - 13:59

Monique:

He Lotte

Dat is echt heel grappig! Egbert en ik hebben ook bij Co van Kessel een fietstour gedaan!Heel gaaf he :D

Veel plezier nog en ik zie je !

Groetjes Monique

• 11 Augustus 2009 - 14:18

Mieke:

Kom je nu alweer terug? Meid, wat gaat de tijd snel. Je verhalen lezen is geweldig, maar ik ben toch wel erg nieuwgierig om het je zelf te horen vertellen! Veel plezier bij het duiken, goede reis en tot gauw!
    liefs,(t)Mieke

• 11 Augustus 2009 - 14:56

Marlies En Wilfred:

Ha lieverd! Wat leuk Egypte! Die had ik even niet aan zien komen, haha! Geniet ervan meid, want je hebt het verdiend!

Ik hoop dat jullie allebei een fijne vlucht hebben, en veilig thuis!

Kus, Marlies en Wil

• 11 Augustus 2009 - 22:52

Marlieke:

wat leuk: egypte! Geniet er nog even lekker van! Allebei een goede reis! tot snel! Marlieke

• 12 Augustus 2009 - 17:48

Lotte Van Houwelinge:

Ps. Heb een Egyptisch nr. momenteel (jaja zomaar even gratis gekregen), maar heb deze natuurlijk nu niet even bij de hand :S.. Wordt vervolgd... Kusss

• 13 Augustus 2009 - 14:29

Floris:

Sommigen (wij) reizen vanaf Westenschouwen (huis van Oma) via Nieuwerkerk (waar Karin woont) naar Zoetermeer (waar wij wonen).
    Jij reist door Zuid Oost Azie en komt via Egypte naar huis.
    Verschil moet er zijn. En het is je van harte gegund. Veel plezier nog met het duiken. En .. kom wel weer boven water!
    Groeten van Floris

• 13 Augustus 2009 - 14:30

Floris:

Sorry. Even vergeten. Doe de groeten aan je vader en moeder :)

• 15 Augustus 2009 - 21:12

Knobbelzwaan:

Hoi lieve Lotte, wij zijn al wel weer boven water, nu jij nog! Eerst even je weblog gelezen want die hebben we in onze vakantie wel gemist. Fijn dat je het ook in Egypte goed naar je zin hebt maar we zien er ook naar uit dat je vrijdag weer gezond en wel thuis zal zijn. Nog veel plezier de laatste dagen!
    Heel veel liefs Jan en Heleen.

• 16 Augustus 2009 - 05:35

Margriet:

Gisterenavond 1000 foto's(leuk een nieuw toestel!)van Frankrijk gezien. Kijk er naar uit om jouw foto's te zien!Geniet nog even voor je in je jurkje uit Bangkok naar Gorkum gaat!

• 17 Augustus 2009 - 12:41

Canada:

Hallo Lotte,

Na een bezoek aan Halifax (Reynold) en Ontario (Mark, Amanda en Lennard)zijn we nu weer thuis. Reizen is prima, maar thuis zijn is ook weer heerlijk.
    Ik hoorde gisteren van Oma dat je vrijdag weer naar Nederland hoopt te komen. Wat een reis en wat een belevenissen, denk je dat je weer in Holland kunt wennen?
    Goede thuisreis!
    Liefs t. Caroline

• 19 Augustus 2009 - 08:26

Evelien:

Hej wereldreiziger!!! Hop on hopp off van het ene continent naar het andere, wat gaaf! Ik was even verbaasd dat je naar Egypte gaat, maar inderdaad, dat is wel the place to be om te duiken! Ik zal blij zijn als je weer thuis bent, heb je wel gemist hoor! Geniet nog heel veel van Egypte en alle visjes:) Tot snel in ons landje!! XX Eef