Weer thuis! - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Lotte Houwelingen - WaarBenJij.nu Weer thuis! - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Lotte Houwelingen - WaarBenJij.nu

Weer thuis!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

29 December 2011 | Nederland, Rotterdam

Tijdens onze laatste dagen in India hebben we nog echt even vakantie gevierd. Lekker een beetje strand en zwembad hangen, afgewisseld met wat laatste souvernirshopping. Het lijkt overal wat rustiger te zijn wat betreft toerisme. Een nightbazar (opent om 20.00 en eindigt om 05.00) waar je normaal over de hoofden kunt lopen was nu zo rustig dat je er haast sprintjes kon trekken. Wat ons betreft prima, maar voor de lokalen duidelijk een gat in inkomsten. We hebben natuurlijk goed ons best gedaan om de lokale economie te steunen :-).

Eerste kerstdag hebben we boekje lezend doorgebracht om savonds naar het eten toe te leven. Nou, duidelijk een gevalletje van Chubs & Chubs op volle toeren! Prachtige Hollywood-sterren locatie boven op een heuvel met uitzicht over heel Goa. Duidelijk een 5-sterren plus gehalte.. Tja, we wilden Kerst toch niet zomaar voorbij laten gaan. We hadden speciaal voor deze gelegenheid onze saries aangetrokken. Als een plaatje! Al is het trappenlopen wel even een uitdaging. Grappig was dat de locals ons niet ermee uitlachten, maar juist erg leken te waarderen! De tafel zag er prachtig mooi versierd uit met mooie glitters (houden we van!!). Om niet al te ver uit te wijden over dit bijzondere feestmaal, zal ik alleen nog even het menu doorgeven (jaja, als het eenmaal om eten gaat raken we niet uitgepraat). Niet zo zeer om mensen de ogen uit te steken, maar voor ons later een geheugensteuntje en inspiratie voor de ChubsClub :-).

-Cognac scented lobster soup with bisque topped with truffle foam-

-Terrine of turkey with onion and herb confit accompanied with quail eggs-

-Rosemary sorbet-

-Floweret of lobster served with pearls of vegetables and Brussel sprout accompanied with wasabi Hollandaise-

-Walnut cinnamon and apple pie served with piña colada ice-cream and kiwi & passion fruit salsa-

Pap, misschien wat voor volgend jaar :-)? Het klopt inderdaad wat de locals zeggen: Goa is geen India..

De volgende dag zijn we op laatste souvernirjacht gegaan. Tot nu toe hadden we nog maar een klein stukje van goa gezien en zijn we na wisseling van hotel op zoek gegaan naar hysterisch Goa. Na even zoeken met de nodige chubs-stop zijn we terecht gekomen op het meest hysterische en hilarische stuk strand van heel India. Knipperend met de ogen zagen we DUIZENDEN Indiers in natte saries, soort van zwembroek (ala spido) en onderbroeken rond banjeren. Wow, DIT hadden we toch even niet aan zien komen! Half verbouwereerd, half opgelaten lachend zijn we over het strand richting ons oude stekkie gelopen. Natuurlijk met de nodige tussenstops voor n fotoshoot met de welbekende Indiers die een blondje nogsteeds (ondanks het hoge gehalte toerisme in deze plaats) zien als een rariteit. Lekker nog even aan het strand gezeten en blijven plakken tot in de avond voor wat lekkere biertjes en pool. Meteen een adres voor Tsazikistan opgeduikeld van een dansgrage militair (hè val?! :-)).

Dinsdag was onze laatste echte doe-dag in India en deze hebben we goed benut! In de ochtend zijn we naar een lokale markt gegaan. Wat keken we onze ogen uit: grote baarzen die werden schoongemaakt, barracuda's in reepjes, veel verschillende soorten groenten en fruit, mooie kruiden en het vlees hing aan grote haken klaar voor de verkoop. Opvallend was dat zo goed als alle verkopers dames waren. Haast geen man te bekennen, behalve dan voor het fysiek zwaardere werk.

Bijtijds zijn we richting het festival gegaan en hier nog van een paar uurtjes strand kunnen genieten voor we het feestgedruis in gingen. Wat is Sunburn een ontspannen festival! Allemaal heel relaxte mensen en keuze genoeg in podia. Een hele goede afsluiting van een kleine maand India. Savonds helemaal bekaf!

Gister zijn we van Goa naar Mumbai gevlogen en nog heel even stukje Mumbai geproefd. Over hysterie gesproken.. Een stad waar altijd wat gebeurd en die nooit slaapt. Vol sloppewijken en straatkinderen. Mam, jij zou Mumbai niet goed trekken denk! Vannacht afscheid genomen van Val (toch gek hoor, na n klein maandje 25/7!) en op t vliegtuig gestapt naar Zurich. Val vliegt via Dubai terug en zit (als ik dit schrijf) waarschijnlijk ondertussen op het vliegveld te wachten op haar vlucht naar AMS. Prima vlucht net gehad en zit nu van de zonsopgang te genieten in het vliegtuig nr AMS. Helemaal achterin op rij 37 bij het raampje. Goed moment om alles nog eens de revue te doen passeren. De tjaj ligt achter me, de koffie staat voor me.

Zometeen staan pap en mam me als het goed is op te wachten op Schiphol. Ook weer erg leuk om iedereen weer te zien! Natuurlijk een stuk minder lang weg geweest, maar tegelijkertijd lijkt Sinterklaasavond zon tijd geleden...

Al met al hebben we een goede tijd gehad in India. Veel gezien, veel meegemaakt en gelukkig ook deze keer in alle goede gezondheid (geen Delhi belly, daar komen deze Chubs nog wel een keer voor terug :-) ). Wat is India een interessant land. Weer heel iets anders dan Zuid-Oost Azie! De algehele ontwikkeling van het land is nog niet te vergelijken met grote delen in landen als Thailand, Vietnam en Maleisie. De armoede is groot en het verschil tussen rijk en arm is enorm. Maar ook in landschap zijn er grote contrasten. Elke keer als we een flinke reis te pakken hadden, leek het wel of we in een ander land terecht waren gekomen. Wat hebben we veel prachtige dingen gezien en meegemaakt. Het land heeft zo ongelofelijk veel te bieden. Tegelijkertijd kun je niet je ogen sluiten voor de moeilijkheden in dit land. In de gesprekken die we hebben gehad met de locals merk je hoe verschillend de manier van denken is en hoe het beïnvloed wordt door toerisme. Redelijk zorgwekkend om te zien hoe de eigen normen en waarden vervagen door een verkeerd soort toerisme.. Ik ben erg blij dat we deze reis hebben kunnen maken en hoop in de toekomst ook nog eens het noorden van India beter te leren kennen.

Voor nu eerst een dagje uitrusten voor ik in de auto stap om nog even (gewoon omdat t kan :-) ) een weekje op m'n board te staan. Kerst in Goa, Nieuwjaar in Oostenrijk.. Dat zal wel even een cultuurshock zijn. Heb ook hier veel zin in om nog even alles te laten bezinken voor ik weer aan het werk ga! Vanaf hier wil ik jullie alvast een goeden gezond nieuwjaar wensen.

Zo aan het einde van het jaar is het een goede tijd voor reflectie. Vers uit India besef ik meer dan ooit hoe ongelofelijk bevoorrecht ik ben met de familie en vrienden om me heen, de situatie waarin ik ben opgegroeid en de belofte van morgen.

De landing wordt ingezet. Tot in het nieuwe jaar!

• 29 December 2011 - 11:51

Mieke Van Oord:

Welkom thuis Lotte. Dank je wel dat we met je mee mochten reizen. Ik heb genoten van je reisverslagen! Goede jaarwisseling en een fijne week in Oostenrijk.

• 29 December 2011 - 12:53

Annelies:

Welkom thuis! En veel plezier met boarden! Ben je het stadium van de blauwe plekken al voorbij?

• 29 December 2011 - 18:52

Mama:

Je bent er weer!! Blakend en wel, het reizen is je op je buik geschreven. We zijn stikkie blij dat je veilig thuis gekomen bent en waren toch nog verrast je in zo'n goede conditie na de reis terug te zien. Ik moet je nageven; je hebt je zakies goed voor elkaar, in de Avenue is de Indiabagage al verwerkt, het ruikt er nu al lekker, laat staan als je er over een week binnen stapt. Goede reis!
    Veel liefs van mama

• 07 Januari 2012 - 00:41

Lotte:

Ha tantes!!

Nog een heel goed en gezond 2012 gewenst! Ben nu net terug uit Oostenrijk en het ook hier weer erg naar mn zin gehad! Meer last van cultuurshock dan jetlag gehad in dat koude en luxe oord. Tante Annelies, dacht dat ik het stadium van de blauwe plekken voorbij was, maar door de grote hoeveelheid gevallen sneeuw toch een keer flink sneeuw gehapt... Hoop jullie snel weer s te zien! Liefs!