Mana mana! - Reisverslag uit Malé, Malediven van Lotte Houwelingen - WaarBenJij.nu Mana mana! - Reisverslag uit Malé, Malediven van Lotte Houwelingen - WaarBenJij.nu

Mana mana!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

18 December 2011 | Malediven, Malé

Van India naar de Malediven en weer terug gehopt naar India. In een week tijd, maar duurde voor m'n gevoel een stuk langer! Deze blog heb ik op m'n iPod gemaakt, dus bij voorbaat excuus voor eventuele kromme momenten.

Vorige blog ben ik geëindigd in Verkala, een backpackersoord aan de westkust van het puntje van India. Samen met een aantal pelgrims zijn we met de trein doorgereisd naar Trivandum. Erg gezellig met de mannen die het ook leuk leken te hebben. Met één van de jongens raakte ik aan de praat en hij wist me te vertellen dat ze 1 keer per jaar deze reis aflegden. Vrij van werk krijgen was geen probleem omdat eigenlijk iedereen dit doet. In het dagelijks leven maakt hij neptanden en keramisch servies. Een bijzondere combinatie!

Na een prima overnachting in Trivandum zijn we op het vliegtuig gestapt naar Male, Maldives. In het vliegtuig werden we met de mile enthousiaster, want ja, hoe vaak zit je nou in een watervliegtuigje op weg naar een paradijsje?? Het was nog meer dan wat we ervan verwacht hadden. Mooie piloten, meteen kunnen instappen en een PRACHTIG (!!!!!) uitzicht. Dat schudde ons wel wakker en maakte ons nog nieuwsgieriger naar het eiland.. De vastgevroren glimlach van de watervliegtuig-ervaring werd al zo niet nog groter bij het vrolijke trommel ontvangst op Kuredu. Het hele plaatje compleet! We zaten in een prachtige beach villa pal aan het water. Witte stranden, azuurblauwe zee en op een mooie centrale ligging tussen alle restaurants (7) zwembaden (2) en golfbaan (1).

De dagen op de Malediven hebben we als een droom meegemaakt. Niemand was pushie om iets te verkopen (allicht niet, we zaten all in) en zo konden we ultiem van alles genieten. Natuurlijk erg lekker gegeten (met Franse kaas + rood wijntje en al), fijne drankjes gedaan en heel erg van het uitzicht genoten. We hebben in 1 dag het eiland rond gelopen. Niet zozeer omdat het zon groot eiland was (1.7 bij 0.3 km), maar door de non stop verleidingen tot een plons in een zwembad, een drankje aan de bar of een hapje in één van de restaurants waar we voorbij kwamen. HEEL FIJN! Ze gingen hier helemaal tot het gaatje voor je: ze harkten (ja, je leest het goed) het hele eiland elke ochtend incl strand! Beetje bizar is dit natuurlijk wel..

Naast het heerlijke leven op het eiland hebben we ook mooie duiken gemaakt. Grote diversiteit in vissen en overal om je heen is wel wat te zien. De Malediven staan ook bekend om de grote manta rays die wel tot 6 meter breed kunnen worden! Nu troffen wij het nou net dat we tot twee keer toe hebben kunnen snorkelen met een groep van 6 en resp 10 (!!) mantas!! Wauw wat is dit een ongelofelijk gave ervaring. Majesteuze dieren die met hun grote brede bek dicht langs je komen scheren voor het verorberen van  grote hoeveelheden plankton (tot wel 25 kilo per dag!). De eerste keer behoorlijk spannend om van die grote dieren af en toe zelfs maar 50 cm van je vandaan te hebben zwemmen. Tweede keer ging al een stuk soepeler en heb ik er nog meer van kunnen genieten ( helaas was val de 2e keer n beetje zeeziek). De bemanning stond op de uitkijk en werden zelf ook razend enthousiast van zo veel 'manna manna'! Naast deze mooie dieren heb ik tijdens m'n laatste duik (val stond lekker balletjes te slaan op de golfbaan) nog n kleine droom zien uitkomen.. Ik heb namelijk voor het allereerst in mijn leven tijdens een duik haaien gezien!!!!! Wel van n afstandje en t voelde surrealistisch, maar wat was dit fantastisch!! In een geul waar flink wat stroming stond hebben we liggen wachten tot ze vanuit het blauw  opdoemden en langs en over ons heen kwamen zwemmen! Was op de één of andere manier deze keer iets sneller door m'n lucht heen ;-) .

De laatste avond hebben we het goed af kunnen sluiten op dj night met de nodige dansacties :-). Dit was helaas de volgende ochtend lichtjes te merken. Nog een laatste keer ontbeten op het eiland, laatste blik op kuredu en toen het watervliegtuigje gepakt voor de terugreis naar Male. Nog met een klein paniekmomentje geëindigd.. Val kwam bij het opstijgen erachter dat ze toch eigenlijk wel een heel erg volle blaas had en ze durfde echt niet te garanderen dat ze t zou gaan halen.. Na haast de deur uit het vliegtuig te hebben getrapt heeft ze na n sprintje het net gered...

Al met al weer een fantastsche ervaring die alle verwachtingen en meer heeft doen uitkomen. We hadden van te voren niet kunnen bedenken hoe goed en mooi we het op de malediven zouden hebben.

Nu zijn we in Bangaluru waar we eerst een uurtje bij de immigratie hebben gezeten voor het invullen van formulieren (handig zo n dubble entry :-) ). We zitten ondertussen in een flink basic hostel in schrijnend contrast met de afgelopen dagen. Maakt het wel weer interessant! De geluiden van de stad dringen luid en duidelijk door in de kamer.

Morgen zal ik dit verslag proberen te posten in een koffie tentje. Een hoop geschreven (zeker voor iPod begrippen), maar ben nogsteeds zo overdonderd van de afgelopen dagen.. Cultuurshock is dan ook wel erg groot. Nu eerst een goeie nacht maken zodat we er weer tegenaan kunnen!

Iedereen alvast een goede kersttijd toegewenst. In de Malediven  waren ze al de kerstbomen aan het verslepen! Ps. Valari heeft ook haar blog geupdate.

• 18 December 2011 - 15:07

Mama Mama!:

Aan papa's stem te horen staat ie te popelen om met je mee op reis te gaan..Vooral die Maledieven. Tijdens het laatste telefoontje konden we een beetje horen of liever gezegd heel goed horen waar jullie nu zijn beland.Groot contrast, was het overal maar zo paradijselijk [als op de Mala's]. Kerstbomen op de Maledieven? Waar laten ze die!?'k Heb weer genoten van je verslag en bedenk me dat je brievenbus weer eens geleegd moet worden.John was me voor, die goeierd! Meissies, lekker genieten. Lierfs van mama mama!

• 18 December 2011 - 21:27

Annelies:

Maar wij hebben hier in Leiden Serious Request!

• 19 December 2011 - 08:02

R:

zucht.... wat een verhaal. je hebt een erg goede pen! Manta's heb ik nog niet gezien!! wel haaien. lucht verdampt dan heel snel!

• 24 December 2011 - 16:15

Inger:

Hey Lotte,

Wat een fantastische verhalen weer! Ongelovelijk die contrasten. Lijkt me best lastig. In Nederland hebben we inderdaad Serious Request (nog eventjes dan) en straks weer de Radio 2 top 2000. Tussendoor nog even Kerst, ben benieuwd hoe bij jou kerst gevierd wordt.. Kerstpakket voor Ron was trouwens echt leuk!

Blijf genieten van al het moois!

x