Tussenstop: Egypte. Eindbesteming: Nederland. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Lotte Houwelingen - WaarBenJij.nu Tussenstop: Egypte. Eindbesteming: Nederland. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Lotte Houwelingen - WaarBenJij.nu

Tussenstop: Egypte. Eindbesteming: Nederland.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

22 Augustus 2009 | Nederland, Amsterdam

Al salaam al laykum!

Wauw, na vier maanden reizen ben ik dan toch goed aangekomen in Nederland gisteravond!

Al in het vliegtuig naar Egypte toe mocht ik kennismaken met de hartelijke gastvrijheid van de Egyptenaren. Na een reis van een uur of 6 van Bangkok naar Cairo had ik al een aantal adressen te pakken van mensen die me wel een rondleiding wilden geven door Cairo als ik daar eens in de buurt zou zijn en een Egyptische sim-kaart die ik zo mocht gebruiken. Op het vliegveld aangekomen werd me door iemand van Egyptair een klein uitstapje aangeboden naar de pyramides en sfinx net buiten Cairo gezien ik een overstaptijd had van wel 6 (!!) uur. Ondanks de wat gare reis natuurlijk een buitenkansje om buiten het duiken toch nog wel iets van Egypte te zien! Zo gezegd, zo gedaan, dus voor ik het wist werd ik door alle poortjes en alles geleid en in een busje gezet waarmee we door Cairo crosten. De man van Egyptair wist van elk gebouw, elk statue wel een mooi verhaal te vertellen, dus al vertellend over Egypte pikten we een Engelstalige gids op die me door de pyramides heen zou leiden. Al om 8 uur 's ochtends stonden we bij de pyramides en heb ik daar een overload aan informatie gekregen (na een nachtje doortrekken werken mn hersenen toch niet helemaal op t juiste tempo) van de drie pyramides die net buiten Cairo staan. Eén is gebouwd voor de grootvader, één voor de vader en één voor de kleinzoon (ook in die orde van grootte). Erg leuk om te zien en ook echt een reuze verschil met alles wat ik in zuid-oost azie had gezien. Hier werden opeens de olifanten ingeruild voor kamelen en al het groen voor heel veel zand! Na deze mooie ervaring nog naar een parfum 'ruikerij' geweest waar ze me de pure persing van verschillende bloemen hebben laten ruiken. Lekker lekker! Na een prima tweede vlucht aangekomen in Sharm el Sheikh en hier naar mn hotelletje gereden. In de avond was er in het hotel een fakir avond gepland. Ik was eigenlijk te moe voor woorden, maar besloot toch eventjes te gaan kijken. Natuurlijk trof ik het zo dat ik meteen naar voren mocht komen als één van de vrijwilligers.. Even kwam het beeld bij me op van een lopen-over-glas-emiel-ratelband-actie, maar gelukkig werd het beperkt tot het staan op een man die op zwaarden lag en al van dat soort...

De volgende ochtend meteen begonnen met mn Advanced Open Water (duiken). PRACHTIG! Wat een mooie coralen en waanzinnig zeeleven hebben ze toch in Egypte. Prachtige scholen kleine vissen die zich om kleurrijk coraal heen bewegen en natuurlijk de grotere vissen die zomaar overal onverwachts op kunnen duiken! Ik had een erg goede instructor, Mohammed, die al zeker een jaar of 10 duikervaring had en al wel meer dan 4000 duiken op zn naam had staan. Ideaal. Deze dagen heb ik met name in de zee doorgebracht. Wat diepe duiken gemaakt (30 m), wat nachtduiken (was wel spannend, maar ook weer waanzinnig), en elke keer weer naar een andere locatie met weer andere riffen. Het is haast niet uit te leggen hoe mooi dit allemaal is. Ik zou zeggen, gewoon een keer zelf doen (en dan natuurlijk niet starten in de noordzee ;))! De laatste dag duiken ben ik naar een wrak gaan duiken van de tweede wereldoorlog! Super exciting! Een engels schip vol met trucks, motoren, tanks en munitie die geraakt is door een Duitse bommenwerper: tot zinken gebracht en momenteel nog in dezelfde staat als dat het gezonken is! Echt een surrealistische ervaring. Pas de laatste dag heb ik verder nog een cultureel verantwoorde trip gemaakt naar het St. Katharina klooster gemaakt en de Colored Canyon (ook omdat ik de laatste dag niet meer mocht duiken :)). Toch ook wel een mooie trip waar we de bron van Mozes hebben gezien en de brandende braamstruik.

Gisterochtend vroeg ben ik van Sharm el Sheikh naar Cairo terug gevlogen en daar een vertraging opgelopen van 7,5 uur (tot zover het welkom-thuis etentje ;)). Gelukkig konden we toch nog dezelfde dag vliegen en kwam ik gisteravond om een uur of 10 aan op schiphol. Dat was echt weer een leuk weerzien! Juul natuurlijk flink veranderd met dr buikje :D en paps en mams helemaal blakend van een mooie zomervakantie. Heel erg leuk om ze weer te zien!

Zo in totaal genomen heb ik echt een fantastische tijd achter de rug. Veel gezien, veel geleerd en met name ook veel genoten. Elk land had zijn diamantjes en ik voel me bevoorrecht dat ik hier een stukje van heb mogen meemaken. Ik zal Azie ook echt wel gaan missen. De cultuur, de mensen hebben een blijvende indruk op me gemaakt. Zelfs Egypte waar ik relatief maar een korte tijd heb besteed kijk ik met veel goede herinneringen naar terug. Het zal wel eventjes wennen worden om weer aan Nederland te wennen. Ander tempo, andere mentaliteit en een net wat andere temperatuur :). Natuurlijk vind ik het ook wel weer erg leuk om hier iedereen weer te zien en lekker bij te kletsen. Dus voor dit moment zeg ik adieu tegen het reizen. Graag tot ziens.

  • 22 Augustus 2009 - 08:07

    Jan:

    Superblij dat je weer thuis bent!

  • 22 Augustus 2009 - 08:44

    Annelies:

    Hoi Lotte,
    Welkom in Holland!
    Ik heb genoten van je verhalen en hoop je binnenkort ook in levende lijve te zien hoor. groetjes, Annelies
    (Elise hoorde vandaag dat Sacramento definitief niet doorgaat. Ze hoopt nu op Chico. We wachten het af....)

  • 22 Augustus 2009 - 09:08

    Hein:

    Wat heb jij een superervaringen opgedaan. Uit het feit dat je uitgekozen werd om op die Fakir te gaan staan maak ik op dat je wel behoorlijk bent afgevallen. Geen punt, dat komt er hier in Nederland weer snel genoeg aan:). En nu maar hopen dat je voor je nieuwe baas veel mag reizen om bonusmiles te sparen. Dan weet ik wel zeker dat het niet lang meer duurt of je neemt je ouders een keer mee naar Caïro, Sharm el Sheikh en Azië. En als je nog punten over hebt, gaan Annelies en ik wel mee.
    Bedankt voor je leuke verhalen en we horen wel wanneer de diapresentatie wordt gehouden. Mag in Leiden!

  • 22 Augustus 2009 - 09:51

    Floris Olthof:

    Lotte,

    Veel gezien, geleerd en genoten. Je voelt je bevoorrecht. Dat lijkt mij een prachtige afsluiting van een enerverende reis. Ga je nu je wetenswaardigheden uit bijvoorbeeld Rotterdam en Hardinxveld - Giessendam met ons delen? Of neem je ook hier rust en afstand? Héél hartelijk bedankt voor het delen van jouw ervaringen. Ik heb er enorm van genoten. En nu het echte leven in.

    O ja, doe de groeten aan je moeder en vader. Die zijn vast heel blij, dat je weer in Nederland bent.

    Groeten,
    Floris

  • 22 Augustus 2009 - 09:51

    Mieke:

    Lieve Lotte,
    Welkom thuis! Bedankt dat we hebben mogen genieten van al je ervaringen van de afgelopen maanden! Wat een fantastische reis heb je gemaakt. We hopen je gauw weer te zien.
    Liefs, Mieke

  • 22 Augustus 2009 - 10:30

    Marlies:

    Lieve Lotte, wat een fantastische ervaringen... en wat leuk dat je ons allemaal liet meegenieten. Bovenal ben ik erg dankbaar dat je weer heelhuids terug bent! Tot snel!!

    xM

  • 22 Augustus 2009 - 12:46

    Mama:

    lalalalala!!!!!!!
    lala lalalala lalalala!!!!!lala lalalala lala lalalalalala!!!!!!!lalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalal!!!!!!!!en lalalalalalalalallla!!!
    dit heet geluk!!!!!
    lalalala lalalala lalalalalala!!!!!!!!
    xxxxxxxxxx, mama.

  • 22 Augustus 2009 - 19:15

    Saskia:

    Vond je verhalen super leuk! En de foto's helemaal geweldig.. Maar geniet maar weer lekker van je eigen bedje ;)
    Xx Sas

  • 23 Augustus 2009 - 20:35

    Mieke:

    altijd al geweten dat je moeder een mens van weinig woorden is!


  • 24 Augustus 2009 - 10:00

    Jose En Annemiek:

    Lotte bedankt voor al je verhalen en je foto's.
    Nou maar weer in het ritme van nederland komen.
    Nou ons huis is helemaal af dus als je een keer een gaatje heb dan ben je hartelijk welkom in ons eigen huis.

    groetjes

  • 26 Augustus 2009 - 16:40

    Joyce K:

    Lottie!!!
    Je bent weer terug!!!! Jeej! Daar moet op gestapt worden in Rotterdam! :D Kun je Juul en mij het Aziatische feesten leren?
    Succes met acclimatiseren (letterlijk en figuurlijk) en tot snel!!!!
    Dikke kus en bedankt voor al je verhalen! Ik heb het gevoel dat ik ook wat wijzer ben geworden door jouw gereis! Tnx!
    Joyce

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 22 Maart 2009
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 35560

Voorgaande reizen:

08 December 2013 - 01 April 2014

Enkeltje de wereld rond

03 December 2011 - 29 December 2011

Exploring Colourful India

02 Mei 2009 - 21 Augustus 2009

Mijn reis door Zuid-Oost Azie

Landen bezocht: