Quite some culture shocks... - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Lotte Houwelingen - WaarBenJij.nu Quite some culture shocks... - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Lotte Houwelingen - WaarBenJij.nu

Quite some culture shocks...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

04 Juli 2009 | Vietnam, Hoi An

Xin Chao!! (You can guess what that means..)

T is alweer voor mijn gevoel een tijd geleden dat ik voor het laatst wat gepost heb. Ik voorzie een lange blog... Eventjes teruglezend in mn blog zie ik dat ik geeindigd ben bij de Cantonese Opera. Dit was weer een bijzondere ervaring. De zaal zat vol Aziaten en ik stak er duidelijk tussenuit als enige westerling (mijn blonde haar wil dat ook nog eens extra benadrukken). Dit had als resultaat dat verschillende mensen me echt aanwezen en me vol ongeloof aan zaten te kijken (after all, ik kon natuurlijk geen woord van de opera verstaan). Het heeft niets weg van een westerse opera. De muziek is niet alleen totaal anders, maar de manier van zang is ook niet zoals ik 'gewend' was. Na 2 uur vond ik het dan ook wel goed geweest en sloop ik uit de zaal. Hier kwam ik een inwoner van Hong Kong tegen die me na een praatje alle interessante spots van Hong Kong liet zien op een kaart. Ideaal voor de planning van de komende dagen! Merci Hung!

De volgende dag, 23 juni, was mn paps jarig. Heel bijzonder om dat vanuit Hong Kong te beseffen! Deze dag ben ik naar Hong Kong Island afgereisd met de ferry. Hele andere vibe dan Kowloon, waar de straten gedomineerd worden door shops, shops, en nog meer shops. Op Hong Kong Island zijn er veel bedrijven gevestigd en de infrastructuur en faciliteiten zijn daar ook op ingericht. Ik ben eventjes naar het congrescentrum gelopen; opeens geen toeristen meer, maar puur mensen die daar met een doel kwamen. Na een klein rondje door het noorden van Hong Kong Island te zijn gelopen ben ik met de bus afgezakt naar het plaatsje Stanley. Hele andere wereld! Veel rustiger, Dim Sum gegeten aan het water en het Maritiem Museum bezocht dat hier hoog aangeschreven stond. Na wat relaxmomenten in Stanley ben ik weer vertrokken naar het noorden; naar the Peak. Hier heb je een waanzinnig uitzicht over de 'dubbele' skyline van Hong Kong. Helemaal te gek om dat s avonds mee te maken! Met een gammele tram omhoog (door een dame die in het huis van de rijkste en machtigste man van Hong Kong werkt daar naartoe geloodst) en daar genoten van echt een top uizicht!

S woensdags ben ik even naar de Jade market gegaan (je begrijpt dat mijn planning van wat dagen terug wel erg optimistisch was). Erg leuk om eens mee te maken.. Als volgt richting Lantau Island waar ik (zelfs naar Thaise begrippen) de grootste Boedha ever heb gezien! Dit is overigens een eiland waar je haast niet van kunt bedenken dat het ook Hong Kong is. Ik verwachtte alleen maar stad en winkels, maar integendeel, met een half uurtje tot een uurtje rijden sta je in het 'groene' gedeelte van Hong Kong. Prachtig. Als volgt avond gegeten in het vissersdorpje Tai O. Een dorpje dat veel toeristen krijgt, maar er nog niet goed raad mee weet. Een deel van de bevolking staat er erg voor open, het andere deel (over het algemeen oudere deel) vind het allemaal nog wat vreemd. Hier ook Wilfred tegen gekomen (nee, Lies, niet de jouwe). Een man die al flink op leeftijd was en gewoon een lekker babbeltje wilde maken; hij had veel in Europa gezeten toen hij jonger was en wilde graag zijn Engels verbeteren. Savonds een leuke lichtshow gezien van de skyline van Hong Kong.

Donderdag ben ik naar Macau (officieel China) gegaan. Met de ferry overgevaren en hier heerlijke voedseluitspattingen meegemaakt. Ze maken hier de grappigste dingen en je mag van alles proeven, pindafrutsels, gedroogd vlees, eggcups, noem maar op! Hele belevenis. Verder ben ik eventjes doorgelopen naar een park waar alle 'bejaarden' zaten hun tijd te verdrijven; opera zingen, vreemdste instrumenten bespelen en 'working out'. Naast dit park lag een protestantse begraafplaats waar alle zeelieden werden begraven die niet catholiek waren; veel Nederlanders! Heel opvallend was het aantal jonge kinderen dat daar lag.

Vrijdag de 26e ben ik naar Hanoi gevlogen, Vietnam. Ik kwam wat laat aan, dus mijn verblijf begon pas eigenlijk de volgende dag; naar de military museum, lekker ontspannen op een terrasje en aan een meer gezeten. Dit meer werd met name gebruikt voor de lichaamsbeweging (overal stonden er mensen met hun armen te zwiepen) en voor ik ook maar goed en wel op een stoeprandje zat werd ik al aangeschoten door een Vietnamese jongen die vroeg of hij zijn Engels op mij mocht oefenen. Wel, in zo'n openbare place, why not! Leuk gesprek ermee gehad en voor ik het wist was er nog iemand bij gekomen en voor dat deze weer goed en wel weg was, was nummer drie al in aantocht. Erg leuke gesprekken gehad! Ze vertelden me meer over de cultuur en hoe bepaalde gebruiken in elkaar zaten. Uiteindelijk bleef ik over met Vietnamees nummer drie, maar na een paar minuten kwamen er drie vietnamese meiden er ook bij zitten. Om een lang verhaal kort te maken; ik kwam er na een minuut of 10 achter dat het de date was van 1 van die meiden met vietnamese jongen nummer drie. De EERSTE date (na internetcontact). Maar ze vonden dit wel een heel leuke manier om m door te brengen (...). Later sprak ik een Zweedse lerares Engels en zij zei ook dat het heel bijzonder is wanneer foreigners er gewoon de tijd voor nemen, dus dat de reactie niet heel vreemd was, zelfs op hun eerste date... Leuk was wel dat ze me inlichtten hoe t daten en trouwen normaal gesproken in Vietnam gaat (city versus platte land) en wat bijvoorbeeld de gebruiken zijn; in sommige gebieden moet de oudste zoon zo snel mogelijk een zoon krijgen wanneer hij trouwt en wanneer dit niet binnen een x periode lukt, kan de vrouw besluiten dat hij met een andere vrouw dat mag proberen, als dit lukt kan hij met haar trouwen, maar blijft de eerste vrouw vaak nog wel het huishouden doen (!!!!). Het Vietnamese meisje dat naast mij zat zei wel dat dit steeds en steeds minder werd. Zij hebben me een top noodle restaurantje aanbevolen en hier heb ik met de locals (die echt geen woord engels spraken) overheerlijke noodlesoup gegeten!

De volgende twee dagen ben ik naar Ha Long Bay gegaan. Prachtige uitzichten, leuke contacten gemaakt, in een kano gezeten, maar bovenal lekker ontspannen! Ook nog naar de top van een berg gelopen waar je echt een waanzinnig uitzicht had over de hele baai, maar helaas geen fototoestel mee (was tijdens het kanoen). Still a memory for life! Terug in Hanoi al weer snel vertrokken naar Hue. Hier ben ik een Australisch meisje tegen gekomen met wie ik verder ben gaan reizen. Smiddags top Vietnamees gegeten (Georgie is een Chefkok en doet verschillende experimenten met flavours dus dan kom je wel op leuke plaatsjes) en het plaatsje wat meer verkend. Het eten savonds was een verhaal apart.We zijn een Vietnamese familie tegen gekomen, zij wilden hun engels oefenen (hij was engelse teacher zei hij in het begin) en wij zochten een goed restaurant. Het restaurant dat wij in ons hoofd hadden was volgens hem veel te hooggeprijsd en niet echt een top vietnamees restaurant. Zij hadden wel een aanbeveling. Daar aangekomen waren het inderdaad puur alleen maar locals. Om een erg lang verhaal kort te maken; in de loop van de avond kwamen er steeds meer gaten in zijn verhaal en de eindrekening was tegen de miljoen dong (omgerekend zon 50 US dollar, gemiddelde maandsalaris van een Vietnamees). Voor Vietnamees eten echt geen optie. Wij daar lichte stampij gemaakt, maar al snel kregen we t gevoel dat t echt niet helemaal klopte (restaurant niet maar ook de familie niet). We hebben daar een bedrag neergelegd naar wat wij redelijk vonden (en dan waarschijnlijk nogsteeds voor het eten van de familie ook betaald) en weggelopen. Achteraf waren er te veel toevalligheden en veranderde er teveel verhalen dat het ook maar enigzins waar had kunnen zijn. Goed, voor de prijs die we er uiteindelijk voor hebben betaald (samen 300.000 dong) hebben we echt wel TOP eten gehad met van alles en nog wat dat we konden uitproberen en een mooi verhaal voor later...

Volgende dag werden we opgepikt door de Hue Riders om een toch te maken door de binnenlanden van Vietnam voor 2 dagen. HOE MOOI! Hier is het toerisme nog minimaal, de kinderen zwaaien naar je of je de koningin bent en de atitude van de locals is hier echt een verademing. Niet pushie, niet je willen afzetten tegen echt onredelijke prijzen en echt ontzettend vriendelijk! Iets wat na de avond ervoor als een koude (jaja, warm is hier echt geen optie) deken om je heen viel. In watervallen gezwommen, supervers gegeten, en echt mogen genieten van alle uitzichten! Ty en Linh (our riders) hebben echt goed voor ons gezorgd! Hier kwamen we ook Guido uit Duitsland tegen die ook echt al tijden reist en nog lang niet klaar ermee is. Erg humoristisch. Met drie riders dus doorgegaan (we waren dus totaal met 6) en uiteindelijk, na ook een overnachting, aangekomen in Da Nang; industrieel stadje aan de kust van Vietnam. Hier een nacht verbleven is een schattig hostel aan het strand en de volgende dag naar China Beach gelopen. Prachtig strand, waar naast ons (ondertussen is hier ook de vriend van Georgie aangekomen) echt niemand te zien was! Scooters gehuurd voor de komende dagen en smiddags vertrokken naar Hoi An. Daar zit ik nu.

Het is grappig hoe vaak je mensen weer tegenkomt van je reis en hoeveel mensen je onderweg ontmoet. Zo kwam ik hier ook weer een meisje tegen die ik in Hanoi tegen het lijf was gelopen. Erg leuk om te horen hoe anders onze verhalen toch weer zijn. Gisteren ingecheckt in een prachtig hotel en een tailor gevonden die voor mij suits gaat maken :) Vanmiddag om 15.00 uur gaan passen dus ben wel super super super benieuwd! Ook gister weer keer op keer heerlijk gegeten. Ik moet zeggen dat je dat toch meer doet wanneer je met een chef op pad gaat! Zij weet wel de goeie gerechten uit te zoeken! T is heerlijk om in Hoi An te zijn, na alle steden van de afgelopen tijd is t echt top om gewoon alles in een wat langzamer tempo te doen! Morgen gaan we met zn vieren naar My Son, net buiten Hoi An, schijnt ook wel heel indrukwekkend te zijn! Vandaag lekker ontspannen en mogelijk eventjes richting t strand.. Al ziet t zwembad hier er ook wel top uit haha :D. Soms ben ik echt meer een flashpacker instead of a backpacker...

Komende dagen trek ik weer verder naar het zuiden. Nog een paar daagjes Hoi An en dan vliegen we de 6e naar Saigon/Ho Chi Minh City. Hier wil ik erg graag de Mekong Delta gaan verkennen (Ben tijdens mn trip een meisje tegen gekomen die daar nu een jaar woont en me graag rond wil leiden: IDEAAL) en mogelijk nog even naar het eiland Dao Phu Quoc... Schijnt het mooiste strand van Vietnam te hebben! Maar goed, dat is nog zo ver weg, dat kan nog allemaal veranderen :). Al met al weer veel verschillende culturen meegemaakt. Elk met zijn eigenaardigheden. Het leuke aan 'alleen' reizen is dat je zoveel verschillende mensen ontmoet; backpackers en locals. Grappig is ook om te zien dat elke backpacker niet alleen zijn spullen meedraagt in zn backpack maar ook zn kijk op dingen/het leven die doordrenkt is van de cultuur waar je in bent opgegroeid, maar ook wordt beinvloed door alle ervaringen die je tijdens het reizen op doet.

Het is weer een erg lange blog geworden! Annie en Jose, TOP TOP TOP! Ben echt super blij voor jullie!! Geniet lekker van deze leuke komende tijd! Pap, een leuke verjaardag vandaag! K hoop dat jullie t goed droog houden en dat t n gezellige dag wordt! Leuk jullie gister weer even te hebben gesproken (time flies when you're having fun!). Girls, I still enjoy your mails! Sometimes I need some time to answer you guys.. Valerio, definitely looking forward to KL! We're gonna have a blast :P. Floris en Mieke, ik hoop dat jullie een toptijd hebben gehad in Frankrijk! Goed weer gehad? Iedereen veel plezier met de naderende goede weerberichten (behalve zondag geloof ik?) en tot horens!! Next time I hope to be a bit quicker in adding a blog, so it will not be so long...

Kisses!

  • 04 Juli 2009 - 04:35

    Lotte Van Houwelingen:

    Owja, nog grappig verhaal; toen ik naar het vliegveld van hanoi wilde gaan om naar hue te vliegen stopte mn taxi ermee midden op de highway, geen engelssprekende taxichaffeur, met zijn baas gesproken dat mijn taxichaffeur een andere taxi moest aanhouden, kwam natuurlijk niet aan, zelf een taxi op de highway aangehouden, op de een of andere manier mijn taxichaffeur mn nieuwe taxichaffeur laten betalen, uiteindelijk op airport, maar met vertraging!

    Gelukkig mocht ik voor in de rij met inchecken omdat ik zo laat was, wilde ik inchecken, gaf het systeem aan dat ik die ochtend al om 8 uur had ingecheckt... ging natuurlijk ook weer de nodige tijd overheen... ALs volgt ging ik door de security en kwam ik er na de check achter dat ik nog een grote 2 liter fles met wat in mn tas had zitten... prima controle!

    Kwam ik in het vliegtuig, zat er iemand op mijn stoel, ja iemand die al om 8 uur had ingecheckt! Heel probleem, uiteindelijk toch een stoel gekregen!

    Haha mooi verhaal, en dit was de dag dat we die avond haast weer gescammed werden voor een miljoen dong... It was one of those days..

    Trouwens, mn vietnamese nr is: +48 127 222 2560 (geloof ik). Just in case!

  • 04 Juli 2009 - 07:14

    Annelies Griffioen:

    Hoi Lotte,
    Denk jij dat je na afloop van deze reis weer kan wennen in Holand?
    Ik geniet erg van je verhalen.
    groeten!!

  • 04 Juli 2009 - 07:48

    Heleen:

    Hoi Lotje,wat een lekker lang leesverhaal!"t begint een beetje te wennen dat je weg bent.Via de telefoon klinkt het of je naast ons staat.Wat is Annelies toch rap met d'r reactie, "t is namelijk nog best wel vroeg! Heerlijk om je enthousiaste verhalen te horen. Veel liefs.

  • 04 Juli 2009 - 11:16

    Julia:

    he lief lotje,

    alweer even geleden dat ik heb gereageerd. Kan thuis niet echt meer internetten, zit nu bij papa en mama. Met baby alles goed (tenminste zo voelt het). Laatste weekje op school, waaronder een trip naar Newcastle. Over twee weken vertrekken we naar Frankrijk. Ben benieuwd naar al je foto's. Hier van de week vies warm geweest. Niet fijn met broeken die van die buikbanden tot je oksels hebben. Hoop dat je het nog super naar je zin zal hebben! Liefs juul

  • 05 Juli 2009 - 21:45

    Lief!:

    Nog een weekje!!! De tijd gaat snel hoor. Hier in Nederland een mooie weekje geweest en ben dus al een beetje voorbereidt op de hitte en de eerste strandfeestjes gehad, maarre dat is niets vergeleken een full moon party hoorde ik!

    Dikke X
    Valerio


  • 08 Juli 2009 - 08:29

    Lies:

    Hey lieverd!
    Bedankt voor je leuke kaart, en dat helemaal vanaf de andere kant van de wereld:) Gelukkig gaat alles goed met je! Met mij gaat het ook goed, vandaag regent het hier en ik ben na een reeks van 14 dagen achterelkaar werken eindelijk een keer vrij! Dus ik ga mooi niks doen vandaag! In de liefde is er ook alweer het een en ander gebeurt, maar dat vertel ik je nog wel! Owja het heeft iig niks met vanessa te maken... Als je terug bent moeten we idd echt ff weer daten hoor! Ik wens je nog heel veel plezier en doe rustig aan;)
    Tot snel!

    Dikke kus

  • 08 Juli 2009 - 10:31

    Martin:

    Hey Lotte!

    Spannende avonturen beleef jij allemaal weer! We zijn elkaar ook weer net misgelopen... Vera en ik zijn de 6e 's ochtends vroeg aangekomen :-) Welk hotel zat je? Wij zaten namelijk ook in een superluxe hotel (voor onze standaard) net buiten het centrum.

    Veel plezier!
    Kus,
    Martin

  • 08 Juli 2009 - 15:21

    Joyce Kooij:

    Lottie!!

    Super verhalen nog steeds! En ze lijken steeds gekker te worden... Hier zijn we gewoon bezig met ons normale (saaie) leventje! :) Scriptie schrijven hoort er ook bij he...

    Geniet er nog steeds lekker van!! Tot snel!

    xx Joyce

  • 10 Juli 2009 - 15:52

    Margriet:

    Hoi Lotte,weer een spannend hoofdstuk! Een gezellige tijd met Valerie toegewenst!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 22 Maart 2009
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 35560

Voorgaande reizen:

08 December 2013 - 01 April 2014

Enkeltje de wereld rond

03 December 2011 - 29 December 2011

Exploring Colourful India

02 Mei 2009 - 21 Augustus 2009

Mijn reis door Zuid-Oost Azie

Landen bezocht: