You never walk alone.. - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Lotte Houwelingen - WaarBenJij.nu You never walk alone.. - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Lotte Houwelingen - WaarBenJij.nu

You never walk alone..

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

22 Juni 2009 | Laos, Vientiane

Sawadie!! (Goededag voor de Lao onder ons)


Na Koh Samui ben ik samen met Eli nog 2 dagen in Bangkok gebleven. Gezien dit voor Eli de laatste 2 dagen was (snif snif) hebben we geshopt till we dropped; leuke jurkjes (jaja) en souvenirs voor thuis. Na 6 weken met Eli te zijn opgetrokken savonds afscheid genomen bij de taxis wat toch wel heel bizar was. De volgende ochtend vol goede zin naar het vliegveld gereden en daar het vliegtuig gepakt naar Vientiane in Laos. Mijn eerste echte 'solo-reisdag'!! Na een prima vlucht een taxi gepakt samen met drie franse meiden en een hostel opgezocht. Dat bleek een heel bijzonder hostel te zijn. Eerste twee trappen omhoog waren heel prima, laaste twee trappen waren van gamme hout, niet gelijke treden en op het eind bijzonder steil (bergweg valt erbij in het niets). Als je dan eenmaal boven bent met backpack en al zie je het niet erg zitten om weer met alles naar beneden te denderen, dus ondanks de grote hoeveelheid beestjes in mn bed (...) toch hier een nachtje gebleven. Savonds voor het eerst in mn reis alleen gegeten, wat met een ondergaande zon aan de Mekong tussen allemaal Lao people heel prima was als afwisseling! S avonds een drankje gedronken met iemand die daar onderzoek deed en al snel onder de 'wol' gezien ik toch wel garig was van de reis.

Volgende dag ook nog in Vientiane gebleven en lekker 'ge-sighseeingt' met David, een jongen die ik onderweg nog tegen kwam. Prima stadje om een volle dag in te vertoeven. Heb zelfs een ECHT dinausariers bot gezien!!! Hoei hoei hoei! Door naar het national museum te gaan wat meer te weten gekomen van de geschiedenis van Laos wat zeker interessant is op t moment dat je net in een land binnenkomt.
Al snel ben ik daarna in een bus met drie andere mensen (...) naar Vang Vieng gereden: het tube paradijs voor de backpacker. Dit hele dorp bestaat uit een grote meute backpackers die OF kayakken en de grotten aan het bekijken zijn OF friends aan het kijken zijn in een van de vele barretjes OF, meest waarschijnlijk, aan het tuben zijn. Dit laatste is echt een sport op zich. Kort gezegd houdt dit in dat op een afstand van ongeveer 700 meter een hoge concentratie barretjes aan de rivier bevinden. Het is hier de bedoeling dat je met een binnenband van een tractor of gewoon met een kinderbandje de rivier afgaat en bij elk barretje waar je wilt stoppen naar binnen wordt gehengeld met een band aan een touw. Hier kun je gewoon gezellig wat drinken, of ervoor kiezen om van een 'swing', soort van trapeze, van grote hoogtes naar beneden te springen. Natuurlijk vond ik dat wel een uitdaging en heb ik ze ook allemaal gehad :). Wat een adrenaline stoot geeft dat zeg! Zeker als je bedenkt dat hier in het verleden echt mensen aan zijn overleden (ja mam, dit heb ik je inderdaad niet vooraf verteld). Maar goed, zolang je goed springt is er echt niets aan de hand. De tweede dag zijn we gaan kayakken en de grotten in gegaan met een tube; eng! Ook zeker een belevenis en een goede afwisseling met trapeze slingeren! Dit is echt een plaats die ingericht is op het stappen met zn allen en je leert hier dan ook ontzettend veel mensen kennen.

Na 2,5 dag in Vang Vieng hebben we (Chris en ik, een jongen die ik op de bus van Vientiane naar Vang Vieng al had leren kennen) de bus gepakt naar Louang Prabang. Hier aangekomen naar het Rode Kruis geweest waar ik met allemaal Lao dames in een heerlijke herbal sauna heb gezeten. Tussendoor zeer gezonde en hete thee gedronken (zo proefde het ook echt) en afgesloten met een top herbal massage. Na al die busreizen, kayakken, tuben en trapeze grappen heerlijk ontspannend! S avonds naar de night market gelopen waar we andere mensen van Vang Vieng tegen kwamen (en ook Veronique, Louise en Sophie, de drie franse meisjes van eerder in dit verhaal). Hiermee op de nightmarket gegeten (altijd spannend) en later bij Utopia, een zeer rimboeachtige toko dat uitkijkt op de rivier een drankje gedaan.
Volgende dag met zn allen (dan zit je toch al snel aan de 9 man) naar de watervallen gereden en hier echt super genoten van het super uitzicht en het lekkere koele water (het is hier nogsteeds af en toe wat warm :) ). Een flinke klim naar de top gemaakt van de waterval (lekker glad) waar het uitzicht en onbechrijfbaar was. Hoe waanzinnig! Hierna om 7 uur met Martin en Vera gemeet. Heel bizar om dan met iemand te meeten uit Nederland! Martin is een studiemaatje van me van de universiteit en hij en zijn vriendin zijn ook door Zuid-Oost Azie aan het trekken. Zo grappig om hier en daar overlappende verhalen te hebben! Heerlijk Indiaans gegeten en hierna een potje gebowld (jaja, dat is de meest hotte place hier na 11 uur!) Ontzettend leuk en gezellig om elkaar weer te zien! Ook hier kwam ik nog meer mensen tegen van Vang Vieng die ook door waren gaan reizen (Josh en Rich, good fun!).

Gister lekker door het stadje heen gewandeld en een beetje cultuur gesnoven. S avonds ook weer gezellig met Martin en Vera (en uiteindelijk ook Chris en Eike, zwaan kleef aan effect) gegeten op de food market. Prima eten daar! Vandaag naar the Royal Palace Museum geweest en wat tempels bezocht. Leuk om al die geschenken te zien van allemaal verschillende landen. USA viel toch wel op: in plaats van een mooi bord of vaas of theeservies was een van de kado's een miniatuur ruimtevaartscheepje (...). Tempels waren ook erg mooi. Veel gebruik van glas en ontzettend veel afbeeldingen! Monks waren hier ook ontzettend aardig.

Nu ga ik snel stoppen omdat ik een lunchafspraak weer heb over 10 minuutjes (haha ja die heb ik dus niet alleen in Nederland). Ik zal dezer dagen ook weer proberen fotos te plaatsen. Morgen vertrek ik naar Hong Kong voor een paar dagen. Hier ook ontzettend veel zin in!

De eerste week 'alleen' reizen heeft toch wel laten zien dat je eigenlijk nooit echt alleen reist en dat je op deze manier wel veel mensen leert kennen! Ik hoop dat voor jullie de zomer ook er snel aankomt! Ik wil jullie hiervandaan gerust wat graadjes sturen!

Ps. Bedbugs zijn hier echt onvermijdbaar volgens mij. Ik zie zojuist dat alleen al op mijn linker schouder zon 50 beetjes zitten... (en dan heb ik het nog niet eens over mn rechter schouder :P)
Pps. Door de onregelmatige toevoer van electriciteit (en ook bijvoorbeeld water) is deze blog 2 dagen na schrijven gepost... Snel even een update:

De laaste avond in Laos nog prima ingevuld door heerlijk over de nightmarket te wandelen en met een stel nog gezellig ergens wat te gaan drinken en te bowlen :). Blijft een surrealistische ervarig! Gisteren al vroeg (zeker na maar 1,5 uur slaap) naar het vliegveld gereden en naar Bangkok gevlogen. Daar aangekomen (jaja Martin en Vera, is dus toch nog mogelijk met Lao Airlines...) had ik zeeen van tijd dus heb ik op mn gemak weer een pakketje gepost en me heerlijk laten verwennen met een voetmassage en een pedicure. Ow wat is dat backpacken zwaar ;). Na wat uurtjes wachten op t vliegtuig naar Hong Kong gestapt. Gezien ik 's avonds vloog werd ik aangenaam verrast door de waanzinnig, niet met woorden te beschrijven skyline van Hong Kong! Aangekomen op het vliegveld met de trein naar Kowloon gereden en daar een taxi gepakt naar mn hostel. Dat bleek nog wel een uitdaging met een taxichauffeur die geen engels spreekt.. Hier mn insectenbeten geteld (388!!) en heerlijk geslapen.

Vanochtend vroeg uit de veren om Hong Kong te gaan verkennen. In het gebied waar ik zit is echt een en al winkel. Van alternatieve geneesmiddelen winkeltjes (al van een afstand te ruiken) tot prada, chanel, dior, noem maar op. Wat een andere wereld! Alles is hier echt klinisch (tot op het histerische af) schoon. Mensen zijn vriendelijk en ik kan me helemaal voorstellen dat hier inderdaad 100.000 mensen per vierkante kilometer wonen.. Om even de drukte enigzins te ontsnappen ben ik naar de pier gelopen waar ik een WAANZINNIG uitzicht had op de skyline van hong kong island. Het weer was wel wat bewolkt maar het stroomde in ieder geval niet meer van de regen. Voor het eerst dit uitzicht te zien is echt breathtaking. Als een jonge hond zo opgewonden van alles om me heen ben ik een mall ingestapt waar weer een nieuwe stoot van energie door me heen ging: gadgets, leuke frummeltjes, en nog veel meer onnodige dingetjes lagen in schappen voor me te glinsteren. Dankzij het idee aan mijn toch al te zware backpack heb ik mij gelukkig kunnen beperken tot het allernoodzakelijkste (...:D ). Op de begane grond van deze mall waren alle grote merken vertegenwoordigd alleen dan voor kinderen en babies: burberry, armani, DKNY, ga zo maar door! Ook heel bizar hoe druk het daar op een maandagochtend was..

Zojuist ben ik naar the Museum of Art geweest waar ze een tentoonstelling hielden van Louis Vuitton (hoe toepasselijk). Erg bijzondere tentoonstelling waar niet alleen de geschiedenis werd laten zien en de verschillende soorten producten, maar ook juist de meest bijzondere vormen van inspiratie; bijvoorbeeld fluoriserend licht, veel bewegende beelden en het gebruik van verschillende kleurcontrasten op 1 doek.

Op dit moment zit ik in Mongkok waar ik naar de vogel en bloemen markt ga. Hierna een klein bezoekje aan de Jade markt en dan vanavond naar Cantonese Opera! Foto's van Laos moet ik nog even verschuldigd blijven..

  • 22 Juni 2009 - 09:33

    Valari:

    Hoi Hoi

    Wat doe je allemaal veel en wat leuk dat je zoveel mensen ontmoet! HONG KONG moet ook helemaal leuk zijn..

    Ook wel ff lekker alleen reizen en je ontmoet genoeg mensen voor een dagtochtje toch?!

    Oh ik kan niet wachten hoor en mis je natuurlijk ook enorm!

    Dikke X

  • 22 Juni 2009 - 10:00

    Marlies:

    Ha lieverd,

    Wat leuk dat je weer een verslagje hebt geschreven, zo blijven wij helemaal up-to-date! Hoe lang blijf je in Hong Kong? Wat is je planning?

    Hier alles z'n gangetje, druk met werken.

    Ik mis je heel erg!!

    x Marlies

  • 22 Juni 2009 - 11:16

    Annelies:

    Ha die Lotte,
    Ik begon je verhalen al te missen :)!
    Leuk om je weer te volgen. Menselief, wat een ervaringen. Als je thuiskomt krijgen we wel een keer een voorstelling van foto's e.d. stel ik voor. Ik stel Hein zijn kamer ter beschikking voor de familie :)
    Elise is geslaagd!
    Zij gaat eerst nog 2 weken naar Roemenië en op 5 augustus naar de States. Vorige week heeft ze haar visum gekregen.
    Groeten, Annelies

  • 22 Juni 2009 - 16:52

    Mama:

    Het doet me heel erg goed je vaak via de telefoon te horen, vanochtend was het weer alsof je naast me stond! Maar ook je reisverhaal is wervelend meid! 'tIs inderdaad maar goed dat ik niet weet wat je allemaal uitspookt. Het wordt gelukkig al een beetje aftellen voordat Valari jouw kant uitkomt! Dat heb je nou met moeders, die zijn pas gerust als... Heel veel liefs hoor Snotje!

  • 22 Juni 2009 - 18:26

    Caroline:

    Vanmorgen begon onze Vakantie Bijbel School en ik had het gevoel dat ik heel wat meegemaakt had deze morgen, maar dan lees ik jouw verslag....
    Had je van te voren een heel plan opgesteld of besluit je ter plekke wat je gaat doen?
    Je mag inderdaad wel wat warmte deze kant op sturen, het lijkt hier wel herfst met alle regen en wind die we hier op het ogenblik hebben. Blijf genieten en het blijft leuk je verslag te lezen. Liefs!!

  • 24 Juni 2009 - 14:23

    Lotte Van Houwelingen:

    Zo! Toch even de tijd gevonden om wat fotos te plaatsen! T is zo een greep uit van alles en nog wat, maar ik hoop zo toch een beetje een indruk te kunnen geven!

    Lief Liesje! morgen ga ik naar Macau (dicht bij Hong Kong) en vrijdag vlieg ik van Hong Kong naar Hanoi. Hier hoop ik dan tot ongeveer de 13e te blijven (maar you never know :)) en dan naar Maleisie te vliegen waar k Val tref!

    Ej nichie, super gefeliciteerd joh! helemaal top! Veel succes met alle voorbereidingen voor je trips en natuurlijk heel veel plezier! Keep me posted ;) En tante, k heb hier inderdaad al t een en ander aan gig aan fotos...

    Tante Carolien! Hoe gaat t met de Bijbelschool? Is t alweer bijna tijd voor summer camp? Gaat u daar ook naar toe of alleen naar family camp? Over t algemeen heb ik wel een beetje richtlijnen wat ik ga doen, maar tijdens mn trip tot nu toe ben ik er wel achter gekomen dat dit redelijk flexibel is. Cambodia heb ik er bijvoorbeeld tussendoor gepropt (ben ik overigens wel heel blij mee dat ik dat heb gedaan!). In Hong Kong blijf ik ook wat langer dan geplanned.. Hoe is t met oom Maarten en op de boerderij met alle uitbreiding ;)?

    In het volgende verslag zal ik verder uitwijden over alle dingen die ik hier alweer heb meegemaakt in Hong Kong... Hong Kong en zijn inwoners hier blijven me verrassen!

    Heel veel liefs aan allemaal en tot de volgende keer,

    Lotte

    Paps, k hoop dat je snel van je verkoudheid af bent! Mondkapje misschien een idee voor je omgeving? :D:P:D


  • 24 Juni 2009 - 14:24

    Lotte Van Houwelingen:

    Zo! Toch even de tijd gevonden om wat fotos te plaatsen! T is zo een greep uit van alles en nog wat, maar ik hoop zo toch een beetje een indruk te kunnen geven!

    Lief Liesje! morgen ga ik naar Macau (dicht bij Hong Kong) en vrijdag vlieg ik van Hong Kong naar Hanoi. Hier hoop ik dan tot ongeveer de 13e te blijven (maar you never know :)) en dan naar Maleisie te vliegen waar k Val tref!

    Ej nichie, super gefeliciteerd joh! helemaal top! Veel succes met alle voorbereidingen voor je trips en natuurlijk heel veel plezier! Keep me posted ;) En tante, k heb hier inderdaad al t een en ander aan gig aan fotos...

    Tante Carolien! Hoe gaat t met de Bijbelschool? Is t alweer bijna tijd voor summer camp? Gaat u daar ook naar toe of alleen naar family camp? Over t algemeen heb ik wel een beetje richtlijnen wat ik ga doen, maar tijdens mn trip tot nu toe ben ik er wel achter gekomen dat dit redelijk flexibel is. Cambodia heb ik er bijvoorbeeld tussendoor gepropt (ben ik overigens wel heel blij mee dat ik dat heb gedaan!). In Hong Kong blijf ik ook wat langer dan geplanned.. Hoe is t met oom Maarten en op de boerderij met alle uitbreiding ;)?

    In het volgende verslag zal ik verder uitwijden over alle dingen die ik hier alweer heb meegemaakt in Hong Kong... Hong Kong en zijn inwoners hier blijven me verrassen!

    Heel veel liefs aan allemaal en tot de volgende keer,

    Lotte

    Paps, k hoop dat je snel van je verkoudheid af bent! Mondkapje misschien een idee voor je omgeving? :D:P:D


  • 24 Juni 2009 - 20:48

    Julie:

    Lotje......ben jaloers!!

    Was je avonturen even uit het oog verloren....maar ik ben weer bij hoor!Het ziet er allemaal heel indrukwekkend uit. En moet erg lache om sommege foto's...zo lekker Lot.

    Was vorige week met Joyce in Plan C aangezien we het tijd vonden voor nieuwe belevenissen ipv werken en afstuderen! Maar we miste je wel hoor!

    Dikke knuffel

  • 27 Juni 2009 - 10:27

    Evelien:

    Hi Lot!!! Wat een gaaf verhaal weer! Ik schrok trouwens wel van die foto met die beestjes, maar je moet maar denken, 'alles went' :) Ik heb je net een mail gestuurd, dus als je nog een paar internetminuutjes over hebt moet je die maar eens lezen! XXXX Eef

  • 02 Juli 2009 - 12:41

    Annemiek En Jose:

    Lotte ik heb een prive bericht gestuurd naar je hyves, als je tijd heb moet je die ff lezen.
    groetjes ons

  • 03 Juli 2009 - 21:13

    Floris Olthof:

    Hoi Lotte,

    Net terug van vakantie uit Frankrijk. Ja, wij reizen ook de wereld over!!!
    Eerst even kijken naar de reisverhalen van nicht Lotte. Fantastisch om te lezen, wat jij allemaal meemaakt. Verstandig dat je dat doet voor je het zware werkende leven in stapt :)
    Morgen gaan we naar de verjaardag van jouw vader. Weer genieten van zijn kookkunsten, die jij nu even moet missen. Maar het eten in Zuidoost Azië zal vast ook niet verkeerd zijn. Veel plezier daar en kom heelhuids én (levens)wijzer thuis.

    Groeten,
    Floris

  • 07 Juli 2009 - 18:56

    Eva Netten:

    He Lot,

    Dat is een tijd geleden! Ik wist helemaal niet dat jij zo´n grote reis in de plannning had. Tot sinds kort!..
    Het ziet er heerlijk uit. En ik ben ook zeker jaloers. Zal een hele ervaring voor je zijn waar je veel over jezelf leer denk ik.
    Nou ik wens je nog heeel veel Plezier!! En kijk uit poes. Maar daar zit je wel save denk ik in dat boedhistische wereldje.

    Groetjes,

    Eef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 22 Maart 2009
Verslag gelezen: 563
Totaal aantal bezoekers 35557

Voorgaande reizen:

08 December 2013 - 01 April 2014

Enkeltje de wereld rond

03 December 2011 - 29 December 2011

Exploring Colourful India

02 Mei 2009 - 21 Augustus 2009

Mijn reis door Zuid-Oost Azie

Landen bezocht: